Naar aanleiding van de masterscriptie van Sefanja Saino To what extent does CBI have an effect on the success of Social Media Entrepreneurs? meldden we eerder al dat, in elk geval in de wereld van mode en schoonheid, benaderbaarheid en een goede relatie met volgers in de sociale media key-factoren zijn voor succes.

Youtube lijkt dat nu ook te gaan bewijzen door de eerste stap te zetten naar het opbouwen van een community. Voorlopig is het nog een bèta-versie en beperkt beschikbaar, maar met ‘Community’ heeft YouTube een stap gezet naar de opbouw van een sociaal medium. Gebruikers van het videoplatform kunnen via Community berichten plaatsen, live video’s uitzenden en afbeeldingen en gifjes publiceren. Updates verschijnen in de abonnementenfeed, waar je normaal alleen video’s ziet van de kanalen waarop je bent geabonneerd. Ook kun je instellen dat je een notificatie wil ontvangen als een gebruiker iets in zijn Community-feed plaatst. Intensievere contacten met volgers zijn hierdoor mogelijk. Daardoor wordt het voor content marketeers mogelijk interessanter om YouTube-kanalen in te zetten.

Het is nog niet bekend wanneer YouTube de Community-optie definitief uitbrengt.