Contentmarketing is een marketingmiddel op basis van redactionele content. Bedrijven en instellingen kiezen er steeds vaker voor om hun content te verspreiden via eigen media (bijvoorbeeld een eigen website, app of relatieblad) of binnen eigen social media kanalen. Contentmarketing wordt altijd vanuit een marketing- of communicatiedoelstelling gedaan. Doelstellingen kunnen het promoten van je bedrijf of het onderhouden van relaties met leden of klanten zijn.

Vroeger waren er vooral sponsored magazines met als doelstelling loyaliteit en het verstevigen van een merk. Maar times are changing. De consument van tegenwoordig is mondig en beter geïnformeerd, mede door het gebruik van social media. Contentmarketing maakt het mogelijk om informatie in samenhang bij de doelgroep te brengen en is in staat om aandacht te genereren zonder opdringerig te zijn. Bij consumenten is er toenemend wantrouwen voor grote merken en de effectiviteit van reclame neemt af. Het gaat bij contentmarketing vooral om het bouwen en behouden van relaties en niet om de harde verkoop.

Eigen media van organisaties hadden tot niet zo lang geleden vooral de vorm van relatiebladen, websites en e-mailnieuwsbrieven. Tegenwoordig maken ook TV programma’s, apps, games, communities en social media deel uit van de communicatiemix. Naast het verspreiden van informatie gaat het nu ook over media die het mogelijk maken om merkervaringen op te doen, om met een organisatie in gesprek te komen of om kennis en ervaringen te delen met andere consumenten of burgers.

Voorbeelden van contentmarketing:

Blog posts Standard videos
Guest blog posts Micro-videos (ie, Vine)
E-books Social media posts
Email newsletters Live presentations
Magazines Webinars
Podcasts White papers’  
PowerPoint presentations  


Trends

De contentmarketing breidt zich de komende jaren alleen nog maar uit. De zeven belangrijkste trends in contentmarketing die volgens zakenblad Forbes in 2014 dominant zullen zijn:

  1. We zijn in staat om content marketing goed te definiëren
  2. De belangrijkste functienaam van nieuw aangenomen marketeers is: “Director of Content”
  3. Contentmarketingstrategieën voor mobiel scheiden het kaf van het koren
  4. Het berekenen van de ROI van content marketing brengt nieuwe statistiek (SAAS) software en bedrijven voort
  5. Bedrijven gaan op zoek naar manieren om hun contentmarketing te automatiseren, maar deze inspanningen zullen niet tot succes leiden
  6. Google+ en Slideshare zullen essentieel worden voor B2B-contentmarketing.
  7. Locatie gebaseerde content marketing voor hoge ROI zorgen voor bakstenen winkels